صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / هوش مصنوعی برای اینتل یک فرصت چند وجهی به وجود آورده است

هوش مصنوعی برای اینتل یک فرصت چند وجهی به وجود آورده است

هوش مصنوعی برای اینتل یک فرصت چند وجهی به وجود آورده است

هوش مصنوعی برای اینتل یک فرصت چند وجهی در بازار شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی رقابت می‌کند، اما همچنین قرار است سخت‌افزار اختصاصی هوش مصنوعی را در تراشه‌های رایانه شخصی خود معرفی کند. با توجه به سهم بازار غالب اینتل، فروشندگان نرم‌افزار دلایل زیادی برای پشتیبانی و استفاده از سخت‌افزار هوش مصنوعی اینتل دارند. ویژگی‌های قدرتمند هوش مصنوعی می‌تواند به افزایش تقاضا برای رایانه‌های شخصی کمک کرده و یک فرصت چند وجهی برای شرکت‌هایی همچون اینتل به وجود آورده است.

به گزارش هوشیو، اینتل از راه‌های مختلف، به دنبال فرصت‌های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی است. استفاده از پیشرفته‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی به طور کلی نیازمند شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی قدرتمندی است که در مراکز داده ابری نصب شده‌اند و نیاز به حافظه و محاسبات بسیار زیادی دارد.

بازار چنین شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی در حال افزایش است و اینتل راه‌های متعددی برای استفاده از این پتانسیل رشد دارد. تراشه‌های تخصصی هوش مصنوعی Gaudi این شرکت مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند و در برخی موارد می‌توانند از پردازنده‌های گرافیکی پیشرو در بازار انویدیا بهتر عمل کنند. اینتل همچنین پردازنده‌های گرافیکی مرکز داده را می‌فروشد که می‌توانند طیف وسیع‌تری از بارهای کاری را تسریع بخشند.

اما پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، باور ندارد که هوش مصنوعی در مرکز داده باقی بماند. این شرکت هوش مصنوعی را در همه محصولات خود قرار می‌دهد و فرصت بلندمدت هوش مصنوعی برای اینتل بسیار فراتر از شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی برای اینتل یک فرصت چند وجهی

فراتر از شتاب‌دهنده‌های اختصاصی هوش مصنوعی، اینتل از طریق کسب‌و‌کار CPU سرور خود نیز به‌دنبال بارهای کاری هوش مصنوعی مرکز داده است. تراشه‌های Sapphire Rapids اینتل که پس از تاخیرهای متعدد در اوایل سال جاری عرضه شدند، دارای شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی داخلی هستند که وظایف استنتاج هوش مصنوعی را هدف قرار می‌دهند. در حالی که برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی به تراشه‌های قدرتمند هوش مصنوعی نیاز است، Sapphire Rapids  راهی برای اجرای موثر برخی از این مدل‌ها بر روی CPU مرکز داده ارائه می‌کند. اینتل تخمین می‌زند که یک‌سوم فروش Sapphire Rapids توسط موارد استفاده از هوش مصنوعی انجام می‌شود.

اینتل برای بارهای کاری هوش مصنوعی مرکز داده رقابت می‌کند، اما این شرکت همچنین شرط می‌بندد که هوش مصنوعی به کاربران نهایی نزدیک‌تر شود.

اینتل قرار است CPUهای رایانه شخصی Meteor Lake خود را در سال جاری عرضه کند و برای این منظور هوش مصنوعی یک نقطه کانونی است. Meteor Lake  دارای سخت‌افزار اختصاصی هوش مصنوعی خواهد بود که قادر به سرعت بخشیدن به انواع بارهای کاری هوش مصنوعی است و برای اجرای مستقیم روی رایانه شخصی کاربر منطقی است. شما نمی‌توانید یک مدل زبان بزرگ را روی لپ‌تاپ خود اجرا کنید، اما تعداد زیادی از بارهای کاری سبک‌تر هوش مصنوعی را می‌توان از CPU تخلیه کرد و سرعت آن را به میزان قابل‌توجهی افزایش داد.

سخت‌افزار هوش مصنوعی اینتل برای کارکرد باید توسط نرم‌افزار پشتیبانی شود، اما ارائه‌دهندگان نرم‌افزار انگیزه‌ای قوی برای استفاده از هوش مصنوعی Meteor Lake دارند. برای مثال، یک ارائه‌دهنده نرم‌افزار کنفرانس ویدیویی می‌تواند با استفاده از دستگاه مشتری برای تقویت ویژگی‌های هوش مصنوعی به جای تکیه بر شتاب‌دهنده‌های گران‌قیمت هوش مصنوعی در فضای ابری، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی نماید.

از آنجایی که اینتل سخت‌افزار هوش مصنوعی را با Meteor Lake و خانواده‌های تراشه‌های آینده به رایانه‌های شخصی می‌آورد، حجم عظیم دستگاه‌ها توسعه‌دهندگان و ارائه‌دهندگان نرم‌افزار را وادار می‌کند تا از سخت‌افزار جدید استفاده کنند.

در حالی که رقیب AMD در برخی از جدیدترین تراشه‌های لپ‌تاپ خود سخت‌افزار اختصاصی هوش مصنوعی ارائه می‌کند، سهم اینتل از بازار پردازنده‌های x86، به استثنای کنسول‌های بازی و اینترنت اشیا، در حال حاضر به بالای ۸۰ درصد رسیده است. برای ارائه‌‍دهندگان نرم‌افزار، پشتیبانی از سخت‌افزار هوش مصنوعی اینتل بسیار منطقی خواهد بود.

هوش مصنوعی یک فرصت چند وجهی است

در حالی که انویدیا از افزایش تقاضا برای شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی بیشترین سود را می‌برد، اینتل راه‌های بیشتری برای بهره‌گیری از تقاضای هوش مصنوعی در بلندمدت دارد. این شرکت شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی و پردازنده‌های مرکز داده خود را با قابلیت‌های هوش مصنوعی به فروش می‌رساند، به زودی ارسال پردازنده‌های کامپیوتری با سخت‌افزار هوش مصنوعی را آغاز می‌کند و در کسب‌وکارش می‌تواند ظرف چند سال آینده تراشه‌های هوش مصنوعی را برای دیگران تولید نماید.

برندگان زیادی در عرصه هوش مصنوعی وجود خواهند داشت و به نظر می‌رسد اینتل یکی از آنها باشد.

جدیدترین اخبار گوگل در شهر ایمیل

مطالب مرتبط