صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / در مورد پردازنده های اینتل و AMD چه می دانید؟

در مورد پردازنده های اینتل و AMD چه می دانید؟

در مورد پردازنده های اینتل و AMD

همه چیز در مورد پردازنده های اینتل و AMD :
مهمترین فاکتور در ویژگی‌های سخت‌افزاری یک دستگاه، پردازنده مرکزی (CPU) است که وظیفه پردازش داده‌ها را به عهده دارد. پردازنده‌ی لپ‌تاپ‌ها در انحصار دو شرکت اینتل و AMD می‌باشد.

هر دو این کمپانی ها پردازنده های متنوعی برای کاربری های مختلف تولید می کنند که موجب می شود انتخاب گزینه مناسب سخت شود.

به همین دلیل این سوال به وجود می آید که تفاوت سی پی یو های اینتل و AMD در چیست و سی پی یو های کدام کمپانی ارزش خرید بیشتری دارند؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت پردازنده های اینتل و AMD بپردازیم. اگر قصد خرید پردازنده دارید تا انتهای مقاله با علوی کامپیوتر همراه باشید.

معرفی برند اینتل
به منظور معرفی شرکت و کمپانی اینتل باید گفت که برند اینتل یک شرکت چند ملیتی فعال در حوزه فناوری در آمریکا است. دفتر مرکزی این شرکت سانتاکلارا کالیفرنیا قرار دارد و این برند یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در حوزه تولید تراشه‌های نیمه هادی است.

شرکت اینتل عموما در حوزه توسعه ریز پردازنده‌های سریع فعالیت دارد که امروزه در اکثر کامپیوترهای شخصی از آن استفاده می‌شود. در حال حاضر نیز شرکت اینتل ریز پردازنده‌های خود را به برندهای مشهوری چون HP ،Acer ،Lenovo و Dell ارائه می‌دهد و این شرکت‌ها از محصولات اینتل در سیستم‌های خود استفاده می‌کنند.

معرفی برند AMD
در کنار اینتل، شرکت AMD نیز یکی دیگر از برندهای مشهور و معتبر در حوزه تولید دستگاه‌های نیمه هادی است. علاوه بر پردازنده این شرکت در زمینه ساخت پردازنده‌های گرافیکی، چیپست‌های مادربرد و… فعالیت دارد. درست مثل برند اینتل نیز، دفتر مرکزی شرکت amd در سانتاکلارا کالیفرنیا قرار دارد. با وجود این که در ابتدا برند اینتل در حوزه تولید پردازنده بی رقیب بود، اما در سال‌های اخیر شرکت amd توانسته رشد قابل توجهی کرده و تبدیل به رقیب جدی برای شرکت اینتل شود.

پردازنده‌های اینتل :
سری های مختلف در پردازنده های اینتل وجود دارد که قیمت ها و مشخصات متفاوتی دارند. به عنوان مثال می توانید پردازنده های کم مصرف، و متوسط، پردازنده هایی با توان بالا و پردازنده هایی با توان بسیار بالا و نسل های جدید را در این سری مشاهده کرد.
بسیاری از افراد گمان می کنند که عدد بیان شده در مدل پردازنده ها (مثلا core i5) نشان دهنده تعداد هسته می باشد ، اما این گونه نیست ، این اعداد تنها بیانگر توان نسبی در پردازش هستند.

اینتل تقریبا هر ساله نسل جدید پردازنده‌های خود را معرفی می‌کند.

دورقم ابتدای مدل پردازنده مشخص کننده نسل پردازنده است.

نسل‌های مختلف پردازنده‌های اینتل علاوه بر بهبود بخشیدن به فناوری ساخت و ارتقای خصوصیاتی مانند فرکانس هسته و حافظه کش، تغییرات دیگری نیز داشته‌اند که باعث افزایش توان پردازشی و مصرف کمتر انرژی میشود.

در ادامه شما را با سری‌های مختلف پردازنده‌های اینتل آشنا میکنیم:

سری Celeron
سری Pentium
سری Core i3
سری Core i5
سری Core i7
سری Core i9
سری Xeon

پردازنده‌های سلرون و پنتیوم :
این پردازنده‌ها در دو نوع دو هسته‌ای و چهار هسته‌ای عرضه می‌شوند و فقط برای انجام کارهای معمولی مانند وبگردی و کارهای روزمره مناسبند.

سلرون‌ها نسبت به پنتیوم‌ها ارزان‌تر هستند و شارژ دهی بالاتری دارند.

سری Core i:
معروف ترین سری پردازنده های شرکت اینتل سری Core می باشد که خود به چند زیر شاخه تقسیم میشود که عبارت است از Core i (3,5,7,9) ؛ سری core i3 برای کارهای روزمره و معمولی مناسب است.

سری i5 , i7 برای امور مالتی مدیا و بازی ها مورد استفاده قرار میگیرد اما در پایان سری i9 برای فعالیت های بسیار سنگین به کار می رود و قدرتمند ترین سری در پردازنده های شرکت اینتل می باشد

جدیدترین پردازنده‌های اینتل در حال حاضر، پردازنده‌های نسل 13 میباشند. این پردازنده‌ها به جدیدترین تکنولوژی مجهز شده اند؛ همچنین دارای دو نوع هسته میباشند (Efficient-cores و Performance-cores). در حال حاضر پردازنده‌های نسل 10 – 11 – 12 و 13 روی لپ‌تاپ‌ها ،موجود میباشند

سریXeon :
شرکت اینتل سری پردازنده‌های Xeon را برای لپ‌تاپ‌های بسیار قدرتمند ارائه کرده است.

این پردازنده‌ها توانایی پردازش اطلاعاتی مانند شبیه سازی‌ها، پویانمایی‌ها ، اهداف پزشکی ، مهندسی ، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را دارند. همچنین از هایپر تردینگ و توربو بوست نیز پشتیبانی می‌کنند.

به همین دلیل لپ‌تاپ‌هایی که از این پردازنده‌ها برخوردار هستند از قیمت بسیار زیاد و شارژ دهی باتری کمتری برخوردارند.

مقایسه پردازنده های اینتل و AMD
در مورد پردازنده های اینتل و AMD چه می دانید؟

پردازنده های AMD
سری Athlon CPUs
سری Ryzen 3
سری Ryzen 5
سری Ryzen 7
سری Ryzen 9
سری AMD EPYC

در حال حاضر معروف ترین سری پردازنده های شرکت AMD پردازنده های Ryzen می باشند .

اگر بخواهیم پردازنده های AMD را با intel مقایسه کنیم سری Ryzen در AMD به خوبی با سری core i در intel رقابت می کند .

پردازنده های Ryzen نیز دارای شماره برای رده بندی می باشند که عبارت هستند از: Ryzen (3,5,7,9)

هرچه این عدد بالا تر باشد قدرت پردازش آن نیز بالا تر و بهتر است مثلا پردازنده های Ryzen 3 برای فعالیت های معمولی مناسب هستند در مقابل Ryzen (5,7,9) برای فعالیت های سنگین تر مانند : امور گرافیکی ، بازی ، تدوین فیلم ، رندر گیری ، طراحی صنعتی و.. استفاده می شوند.

درحال حاضر جدیدترین سری پردازنده‌های AMD سری Ryzen 7000 میباشد که به خوبی با اینتل نسل 13 رقابت میکند.

درحال حاضر سری‌های 4000 و 5000 و 6000 و 7000 روی لپ‌تاپ‌ها موجود میباشد.

پردازنده AMD
در مورد اینتل و AMD چه می دانید؟
مقایسه پردازنده های اینتل و AMD
در بخش قیمت محصولات تولید شده توسط شرکت اینتل و AMD شاهد محصولات مختلفی هستیم. تنوع بالا محصولات تولید شده توسط پردازنده‌های AMD و Intel باعث شده تا شما بتوانید متناسب با بودجه خود پردازنده مناسبی را خریداری و از آن استفاده کنید.

از نظر سهم بازار همان طوری که مشاهده کردید برند اینتل پیشرو است و بسیاری از کاربران از محصولات تولید شده توسط این شرکت استفاده می‌کنند.

از نظر مشخصات فنی و استفاده از لیتوگرافی جدیدتر باید بدانید که برند AMD زودتر از شرکت اینتل پردازنده‌هایی با لیتوگرافی 7 نانومتری را عرضه کرده است. در واقع این شرکت تلاش کرده تا در بخش فناوری از تکنولوژی‌های جدیدی برای تولید CPU های خود استفاده کند.

پردازنده‌هایی که توسط شرکت اینتل و AMD تولید شده هر دو قابلیت اورکلاک کردن دارند و این یعنی شما می‌توانید با افزایش مصرف انرژی، کارکرد و قدرت پردازنده‌های خود را افزایش دهید.

البته نباید از این مسئله غافل شد که اگر به دنبال خرید پردازنده برای بازی کردن هستید، پیشنهاد ما این است که به سراغ محصولات جدید شرکت اینتل نظیر پردازنده‌های Alder Lake آمده و از این دسته از محصولات استفاده کنید، چرا که این پردازنده‌ها در بخش پردازش بازی‌ها جز قدرتمندترین محصولات موجود در بازار به حساب می‌آید.

مقایسه پردازنده های اینتل و AMD
اینتل در مقابل AMD
لازم به ذکر است که یکی از مهم ترین تفاوت سی پی یو های اینتل و AMD در مصرف برق و انرژی است. شرکت AMD تلاش کرده تا محصولات خود را به نحوی تولید کند که مصرف انرژی کمتری داشته باشد.

در بخش امنیت کلی نیز باید گفت که شرکت اینتل به واسطه تجربه قابل توجهی که در زمینه تولید CPU دارد، توانسته محصولاتی با امنیت کلی بالا را طراحی و تولید کند.

توجه به پارامترهای بررسی شده در این مطلب به شما کمک می‌کند تا با دید قابل توجهی نسبت به تفاوت سی پی یو های اینتل و AMD یک محصول مناسب را خریداری و از آن استفاده کنید.

سخن پایانی
در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با پردازنده های اینتل و AMD بیشتر آشنا کرده و در مورد تفاوت سی پی یو های اینتل و AMD اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. همان طوری که مشاهده کردید پردازنده‌های اینتل و AMD در مدل‌های مختلفی تولید شده اند و کاربران می‌توانند متناسب با نیاز و بودجه خود به سراغ محصول مناسب آمده و از آن استفاده کنند.

در پایان ، اگر در مقایسه دو مدل سی پی یو تردید داشتید و توضیحاتی که داده شد ، به شما کمکی نکرد ، جهت مقایسه دو مدل پردازنده متفاوت از روش زیر استفاده کنید:
به عنوان مثال چنانچه میخواهید پردازنده های Intel Core i7 12700H و Ryzen 7 6800H را مقایسه کنید عبارت پایین را در گوگل جستوجو نمایید :
Intel Core i7 12700H VS Ryzen 7 6800H
این روش را میتوانید برای مقایسه دو مدل کارت گرافیک نیز استفاده کنید.

جدیدترین اخبار گوگل در شهر ایمیل

مطالب مرتبط