صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / تست نفوذ نرم افزار چطور انجام می‌شود و چه اهمیتی دارد؟

تست نفوذ نرم افزار چطور انجام می‌شود و چه اهمیتی دارد؟

تست نفوذ نرم افزار چطور انجام می‌شود و چه اهمیتی دارد؟

تست نفوذ نرم افزار چطور انجام می‌شود و چه اهمیتی دارد؟

تست نفوذ اپلیکیشن چطور انجام می‌شود و چرا باید بخش مهمی از چرخه حیات توسعه اپلیکیشن باشد؟ برای آشنایی کامل با تست نفوذ اپلیکیشن، با سایبرنو همراه باشید.

آسیب‌پذیری‌های امنیتی موجود در نرم‌افزارها/اپلیکیشن‌ها که به دلایل مختلفی مثل کد نویسی ضعیف، خطاهایی در طراحی نرم‌افزار و… ایجاد می‌شوند، همانند حفراتی امنیتی هستند که هکرها می‌توانند از آن‌ها برای هک کردن نرم‌افزارها استفاده کنند که به این کار اکسپلویت کردن (exploitation) گفته می‌شود.
وجود آسیب‌پذیری و هک شدن نرم‌افزارها نه تنها سبب اختلال در عملکرد نرم‌افزارها می‌شود، بلکه می‌تواند زمینه را برای سرقت اطلاعات حساس کاربر یا مهم‌تر از آن، نفوذ به سیستمی که نرم‌افزار روی آن قرار دارد، فراهم کند و حتی منجر به آلوده شدن کل یک شبکه کامپیوتری شود.

بنابراین، ضرورت دارد که نرم‌افزارهای دستکاپ، اپلیکیشن‌های موبایل و حتی ثابت‌افزارهایی که روی دیگر دستگاه‌ها (مثل تجهیزات شبکه، دستگاه‌های اینترنت اشیاء یا IOT، دستگاه‌های صنعتی و…) نصب می‌شوند، از نظر وجود هر گونه آسیب‌پذیری مورد بررسی قرار گیرند و تست نفوذ نرم‌افزار یا تست نفوذ اپلیکیشن روی آن‌ها انجام شود.
در این مقاله، برای شما توضیح می‌دهیم که تست نفوذ نرم‌افزار / اپلیکیشن شامل چه مواردی است، چطور انجام می‌شود و چرا باید آن را انجام دهید. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

تست نفوذ نرم‌افزار یا تست نفوذ اپلیکیشن چیست؟

تست نفوذ اپلیکیشن، نوعی حمله هکری شبیه‌سازی شده توسط هکرهای کلاه سفید (هکرهای قانونی) است که با مجوز مالک یک محصول نرم‌افزاری (اپلیکیشن موبایل، نرم‌افزار دسکتاپ، اپلیکیشن تحت وب، ثابت‌افزار یا هر محصول نرم‌افزاری دیگری) علیه آن نرم‌افزار انجام می‌شود تا آسیب‌پذیری‌های آن را شناسایی کند. در پایان تست نفوذ نرم‌افزار، گزارشی شامل آسیب‌پذیري‌های کشف‌شده همراه با پیشنهاداتی برای برطرف کردن آن‌ها ارائه می‌شود.

به دلیل سطح بالای تخصصی بودن تست نفوذ نرم‌افزار، معمولا، توسعه‌دهندگان محصولات نرم‌افزاری، پس از کنترل کیفیت نرم‌افزار در واحدهای داخلی و اجرای اسکن آسیب‌پذیری و برطرف کردن مشکلات امنیتی در محصولات خود، تست نفوذ را در آخرین مرحله از کنترل کیفیت به یک شرکت امنیت سایبری مثل سایبرنو که خدمات تست نفوذ ارائه می‌کند، برون‌سپاری می‌کنند.
تست نفوذ نرم‌افزار باید جزء ثابتی از چرخه حیات هر نرم‌افزار یا اپلیکیشن باشد زیرا با هر بروزرسانی که روی نرم‌ افزار انجام می‌شود، امکان ایجاد آسیب‌پذیری‌های جدید در آن وجود دارد.

تست نفوذ نرم‌افزار چه تفاوتی با اسکن آسیب‌پذیری دارد؟

در حالی که اسکن آسیب‌پذیری نوعی تست خودکار برای پیدا کردن آسیب‌پذیری‌های شناخته‌شده یا در پیشرفته‌ترین حالت، برای پیدا کردن آسیب‌پذیری‌های روز-صفر به کمک روش‌های پیشرفته‌ای مثل هوش مصنوعی است، تست نفوذ نرم‌افزار به صورت دستی و توسط هکرهای کلاه سفید انجام می‌شود که حمله‌ای همه جانبه علیه نرم‌افزار انجام می‌دهند تا هر گونه آسیب‌پذیری احتمالی که در اسکن آسیب‌پذیری یافت نشده است را شناسایی کنند.

گذشته از این، اسکن آسیب‌پذیری صرفا گزارشی از آسیب‌پذیري‌های موجود در نرم‌افزار ارائه می‌دهد اما متخصصان تست نفوذ نرم‌ افزار، پس از انجام تست نفوذ، راهکارهایی برای برطرف کردن آسیب‌پذیري‌های کشف شده در اختیار توسعه‌دهنده قرار می‌دهند.

تست نفوذ نرم‌افزار چه انواعی دارد؟

تست نفوذ اپلیکیشن وب/API/سرویس وب

اپلیکیشن‌های وب نقش مهمی در سازمان‌ها ایفا می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها یکی از رایج‌ترین اهداف هکرها برای دسترسی آسان به مشتریان یا ارباب‌رجوع‌ها، کارکنان و داده‌های مالی هستند. از دست رفتن چنین داده‌هایی مي‌تواند منجر به خسارت‌های مالی و خدشه‌دار شدن اعتبار سازمان شما شود. برای مطمئن شدن از اینکه مجرمین سایبری از هیچ شانسی یا از پایین‌ترین شانس برای نفوذ به اپلیکیشن‌های وب سازمان شما برخوردار هستند، سنجش امنیت این اپلیکیشن‌ها ضروری است. معمولا، اپلیکیشن‌های وب با APIها و سرویس‌های وب همراه هستند.

این سرویس‌ها می‌توانند حاوی داده‌های حساس باشند یا با این داده‌ها کار کنند و بنابراین باید تحت بررسی امنیتی قرار بگیرند. سرویس‌های وب می‌توانند شامل فناوری‌هایی مثل REST، RPC یا WSDL باشند.
خدمت تست نفوذ اپلیکیشن وب/API/سرویس وب نوعی سنجش اپلیکیشن وب از نقطه نظر امنیتی با هدف شناسایی آسیب‌پذیری‌ها در لایه اپلیکیشن نرم‌افزار تحت وب بررسی شده است.
روش تست نفوذ نرم‌افزار وب مورد استفاده سایبرنو با راهنمای تست نفوذ OWASP همخوانی دارد. تمامی انواع تست در این تست نفوذ اپلیکیشن وب پوشش داده می‌شوند.

 تست نفوذ اپلیکیشن موبایل

اپلیکیشن‌های موبایل، پیش از اپلیکیشین‌های وب، بیشترین کاربرد را در دنیای دیجیتالیزه شده امروزی دارند. این اپلیکیشن‌ها برای مقاصد مختلف و برای پلتفرم‌های مختلف توسعه پیدا می‌کنند. از آن‌جایی که اپلیکیشن‌های موبایل نمی‌توانند صرفا به امنیت خود دستگاهی که روی آن نصب هستند، تکیه کنند، خود این اپلیکیشن‌ها باید از امنیت کافی برخوردار باشند.

روش تست نفوذ مورد استفاده برای تست کردن اپلیکیشن‌های موبایل با راهنمای تست امنیت موبایل OWASP MSTG و چک لیست امنیت اپلیکیشن موبایل OWASP همخوانی دارد.

تست نفوذ اپلیکیشن موبایل سایبرنو شامل موارد زیر است اما محدود به این موارد نمی‌شود:

  • تست کردن حافظه ذخیره‌سازی محلی داده‌ها
  •  تست کردن API شبکه اندروید/iOS
  • مدیریت احراز هویت
  • بررسی معماری احراز هویت
  • تست مجوزدهی
  • تست مدیریت نشست
  • تست اعتبارسنجی داده/ورودی
  • تست امکان دستکاری یا مهندسی معکوس
  • API رمزنگاری اندروید/iOS

گزارش کامل تیم تست نفوذ سایبرنو شامل فهرستی از یافته‌های فنی مثل هدف، نحوه کشف آن، تبعات بالقوه و چگونگی برطرف کردن آن است. همچنین، این گزارش حاوی سناریوهای احتمالی حمله بر اساس مدل تهدید پیشرفته است که چندین مشکل را که ممکن است تبعات خاصی برای سازمان شما داشته باشند، با همدیگر ترکیب می‌کند.

تست نرم‌افزار دسکتاپ

اپلیکیشن‌های دسکتاپ، برخلاف اپلیکیشن‌های وب به صورت محلی اجرا می‌شوند و بنابراین، خطرات آن‌ها از نظر یکپارچگی امنیتی کلی اپلیکیشن و داده‌های مرتبط با آن، با اپلیکیشن‌های وب متفاوت است. از نقطه‌ نظر امنیتی، باید در نظر داشت که این اپلیکیشن‌ها روی سیستم‌هایی اجرا می‌شوند که وضعیت امنیتی کلی آن‌ها نامشخص است. با در نظر گرفتن این موضوع، اپلیکیشن‌هایی که تحت تست نفوذ قرار می‌گیرند باید بتوانند صرف نظر از سیستم عامل پایه یا دیگر کنترل‌های امنیتی، از خودشان در مقابل فعالیت‌های متخاصمانه محافظت کنند.

تست نفوذ روی کلاینت چاق (که thick client نیز نامیده می‌شود) با تست نفوذی که روی اپلیکیشن‌های وب یا موبایل انجام می‌شود، تفاوت دارد و نیازمند رویکرد متفاوتی است. در این نوع تست، پس از کسب درک عمیقی نسبت به عملکرد و رفتار اپلیکیشن مورد نظر از یک روش‌شناختی خاص که بر اساس تجربیات قبلی تیم تست نفوذ سایبرنو و توسط متخصصان امنیتی ما توسعه پیدا کرده است، استفاده می‌شود. بر اساس نوع اپلیکیشن، لایه‌های زیر در تست نفوذ کلاینت چاق مورد بررسی قرار می‌گیرند:

  • معماری، عملکرد و رفتار اپلیکیشن
  • ارتباطات شبکه
  • میزان امنیت الگوریتم‌های رمزنگاری و hash
  • مجوزهای سیستم محلی
  • نقش‌ها و مجوزهای کاربر اپلیکیشن
  • حملات سمت کلاینت
  • حملات سمت سرور

در تست نفوذ نرم افزار چطور انجام می‌شود و چه اهمیتی دارد؟ طول تحلیل ریسک این یافته‌های فنی بر اساس نیازمندی‌های سازمان شما و بر اساس خطرات و تهدیدات مرتبط با سازمان شما، اصلاح و تحلیل می‌شوند و نتایج را همراه با پیشنهادات و توصیه‌هایی برای بهبود امنیت به شما ارائه می‌دهیم.

تست سامانه‌های اتوماسیون همانند ERP

علاقه هکرهای متخاصم به حمله کردن به اپلیکیشن‌های اتوماسیون داخلی همانند ERP به دلیل کاربرد گسترده این اپلیکیشن‌ها و اطلاعات حساسی است که سازمان‌ها در آن‌ها ذخیره می‌کنند. در صورتی که هکرها بتوانند به اپلیکیشن‌های دسترسی غیر مجاز پیدا کنند، قادر به وارد آوردن خسارات مالی و ایجاد اختلال در فعالیت‌های سازمان با بکارگیری ابزارهایی مثل باج‌افزارها هستند. بنابراین، بسیار ضرورت دارد که اپلیکیشن‌های ERP به طور منظم تحت نفوذ قرار بگیرند تا از عملکرد امن آن‌ها اطمینان به عمل آید.

تیم تست نفوذ سایبرنو بر اساس تجربه قبلی متوجه این موضوع شده است که توسعه‌دهندگان بر این باورند که اپلیکیشن‌های ERP به صورت پیش‌فرض امن هستند زیرا چندین قابلیت امنیتی دارند. با اینکه این فرض تا حدی درست است اما با این حال، ممکن است طیف گسترده‌ای از آسیب‌پذیری‌ها در این اپلیکیشن‌ها وجود داشته باشند.
با اینکه سنجش امنیت ERP را می‌توان نوعی تست نفوذ اپلیکیشن وب در نظر گرفت، ما آن را بسیار فراتر از تست نفوذ اپلیکیشن وب می‌دانیم. تیم تست نفوذ ما گذشته از تست اپلیکیشن‌های ERP بر اساس دستورالعمل‌های OWASP، روی آسیب‌پذیری‌های خاص و نقص‌های امنیتی در منطق سازمان که با ERP مرتبط هستند، تاکید دارد و با این روش‌شناختی مي‌تواند تکنیک‌هایی را که هکرهای متخاصم از آن‌ها برای دسترسی پیدا کردن به داده‌های حیاتی ذخیره شده در تست نفوذ نرم افزار چطور انجام می‌شود و چه اهمیتی دارد؟سیستم‌های ERP استفاده می‌کنند، شبیه‌سازی کند.

این آسیب‌پذیری‌های ویژه ERP شامل موارد زیر هستند اما محدود به این موارد نمی‌شوند:

  • نصب نبودن پج‌های امنیتی روی اپلیکیشن
  • ارتباطات رمزنگاری نشده مثل رابط‌های کاربری DIAG و RFC
  • مجوزدهی بیش از حد
  • نبود فرایند احراز هویت
  • حساب‌های کاربری ناامن دارای مجوزهای سطح بالا

خروجی این تست نفوذ نرم‌افزار شامل ارزیابی سطح امنیتی پیاده‌سازی اپلیکیشن‌های ERP یا SAP و جزئیاتی در رابطه با میزان تاب‌آوری سازمان شما به حملاتی است که علیه این اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود. گذشته از این، نتیجه این تست نفوذ شامل پیشنهاداتی برای بهبود سطح امنیت ERP است.

جدیدترین اخبار گوگل در شهر ایمیل

مطالب مرتبط