صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / کاربرد ایمیل چیست؟

کاربرد ایمیل چیست؟

کاربرد ایمیل چیست؟

با ایمیل چه کارهایی میتوان انجام داد؟ در دنیای امروز ایمیل کاربرد های زیادی دارد. اصلی ترین کاربرد ایمیل برقراری ارتباط با سرتاسر دنیا است. تمامی نامه نگاری هایی که با کاغذ انجام می شد حالا با صرف زمان کمتر و سرعت بیشتر از طریق ایمیل انجام می شود. از کاربرد های ایمیل می توان به چند مورد کلی مانند موارد زیر اشاره کرد:

  • برقراری ارتباط با افراد
  • انجام نامه نگاری های سازمانی
  • ارسال درخواست هایی مانند ارسال رزومه یا مکاتبه با اساتید دانشگاه
  • استفاده در دنیای دیجیتال مارکتینگ و استفاده در بازاریابی ایمیلی
  • و …

سرویس گیرندگان email چیست؟

برای دیدن ایمیل های دریافت شده، شما از نوعی سرویس گیرنده ایمیل، بهره می برید. بسیاری از کاربران از سرویس گیرندگان مستقل و شناخته شده ای همچون MS Outlook ،Outlook Express،  Eudoraیا Pegasus استفاده می کنند.

کاربرانی که مشترکین سرویس های رایگان ایمیل همچون Gmail و Hotmail و Yahoo هستند از یک سرویس گیرنده ایمیل بر روی وب استفاده می کنند.

جیمیل چیست؟ ( gmail) یک سرویس دهنده ی ایمیل است که کاربران آن از اصطلاح جیمیل برای نامه های الکترونیک آن استفاده می کنند.

اگر شما از مشترکین AOL باشید از AOL Email Reader استفاده می کنید. فارع از اینکه کدام سرویس گیرنده را استفاده می کنید، سرویس گیرنده شما چهار عمل را انجام می دهد:

  1. لیستی از پیام ها را با نمایش Header آنها به شما نشان می دهد. Header ارسال کننده، موضوع همچنین ساعت و تاریخ دریافت پیام و حجم پیام را نشان می دهد.
  2. به شما امکان انتخاب پیام و نمایش آن را می دهد.
  3. به شما امکان ایجاد و ارسال پیام را می دهد. شما گیرنده پیام و موضوع را مشخص کرده سپس متن پیام را تایپ می کنید.
  4. به شما امکان اضافه کردن پیوست به پیام های ارسالی و ذخیره پیوست پیام های دریافتی را می دهد.

گرچه یک سرویس دهنده ممکن است امکانات دیگری هم در اختیار ما بگذارد ولی این چهار قابلیت، اصلی ترین کارهایی است که یک سرویس گیرنده انجام می دهد.

سرویس دهنده ایمیل چیست و چگونه کار میکند ؟

سرویس دهنده پست الکترونیک به دو دسته ساده و پیچیده تقسیم می شود. در ادامه به بررسی هر دو مورد خواهیم پرداخت:

۱- سرویس دهنده ساده ایمیل

تمام چیزی که برای کار با e-mail و استفاده از ایمیل نیاز دارید، یک سرویس دهنده ایمیل است که سرویس گیرنده به آن وصل شود.

ماشین ها در اینترنت از Application هایی استفاده می کنند تا نقش خود را به عنوان سرویس دهنده ایفا کنند. در حال حاضر میلیونها ماشین در اینترنت به عنوان سرویس دهنده وب، سرویس دهنده FTP، سرویس دهنده Telnet و سرویس دهنده ایمیل در حال فعالیت هستند. Applicationها تمام مدت بر روی ماشینهای سرویس دهنده در حال اجرا هستند و به پورت های تعیین شده گوش می کنند و منتظر ارتباط کاربران یا برنامه هایی هستند که از طریق این پورت ها به آنها متصل شوند. در ساده ترین حالت ممکن، یک سرویس دهنده ایمیل به این صورت کار می کند:

  1. لیستی از حساب های کاربری دارد، یک حساب به ازای یک کاربر، تا توانایی دریافت ایمیل های روی سرویس دهنده را داشته باشد. مثلا حسابی تحت عنوان Jsmith برای کاربری به نام John Smith و Mbrain برای کاربری به نام Marshall Brain.
  2. یک فایل متنی برای هر حساب در لیست دارد. مثلا Jsmith.txt را برای کاربر john Smith و Mbrain.txt را برای Marshall Brain.
  3. اگر شخصی بخواهد پیامی ارسال کند می بایست متن پیام را (مثلا: Marshall میشه روز دوشنبه ناهار رو با هم باشیم؟) در یک سرویس گیرنده وارد کند و مشخص کند که پیام می بایست به دست چه کسی برسد (John)
    وقتی که دکمه ارسال را فشار می دهد، سرویس گیرنده با سرویس دهنده ایمیل ارتباط برقرار می کند و نام گیرنده (Mbrain)، نام فرستنده(Jsmith) و متن پیام را به سرویس دهنده ارائه می دهد.

از: Jsmith به: Mbrain Marshall

میشه روز دوشنبه ناهار رو با هم باشیم؟

ممکن است سرویس دهنده چندین بخش دیگر نیز در فایل ذخیره کند مثل تاریخ و زمان دریافت و موضوع اما در نهایت این پروسه ای بسیار ساده خواهد بود.

۲- سرویس دهندگان پیچیده تر ایمیل 

همچنان که افراد دیگر به Mbrain ایمیل ارسال می کنند، سرویس دهنده پیام آنها را به ترتیب دریافت، و به انتهای فایل متصل می کند. فایل متنی یک سری پنج یا ده تایی از پیام ها را جمع آوری کرده و در نهایت با وارد شدن به حساب کاربری می توان آنها را خواند.

زمانی که بخواهیم به ایمیلهایمان نگاهی ببندازیم، سرویس گیرنده می بایست به ماشین سرویس دهنده متصل شود. در ساده ترین سیستم، سرویس گیرنده می بایست:

  • از سرویس دهنده تقاضای یک کپی از فایل Mbrain.txt را می کند.
  • از سرویس دهنده می خواهد تا فایل Mbrain.txt را پاک کند.
  • فایل Mbrain.txt را روی ماشین خودمان ذخیره می کند.
  • فابل را به پیامهای جدا گانه تقسیم می کند.(از لغت “From:” به عنوان شاخص پایان یک پیام و آغاز پیام دیگر استفاده می کند.)
  • Header تمامی پیام ها را در یک لیست نمایش می دهد.

وقتی که ما روی Header یک پیام دوبارکلیک می کنیم، سرویس دهنده پیام را در فایل متنی پیدا کرده و محتوای متن آن را به ما نشان می دهد.

همین طور که می بینید این یک سیستم بسیار ساده است و به طرز شگفت آوری می توان گفت سیستم واقعی ایمیل که هر روز استفاده می کنیم خیلی پیچیده تر از این نیست.

مطالب مرتبط